PROsumers е термин, който първоначално е създаден от Алвин Тофлър в книгата му “Третата вълна” през 1980 година . Терминът е смес от думите „производител“ и „потребител“. Творбата на Алвин е като предсказание за свят, в който потребителите биха могли да променят дизайна на продукта, който искат  и следователно да станат неразделна част от процеса на развитие.

Последните тенденции въведоха и нови определения в термина:

  1. Производител + Потребител: Първоначлният смисъл на думата е потребител на персонализирани стоки. Форумите за въпроси и отговори, Уикипедия и социалните медии са ясни примери за възхода на такива потребители.
  2. Застъпник за продукти и марки: Гласовете на потребителите се чуват лесно и имат значение повече от преди. Рецензенти и блогъри сега играят все по-голяма роля в насочването на клиентите.
  3. Полупрофесионални потребители: Потребителите, които са по-добре запознати с продуктите и с това, как да ги използват. Комплексното оборудване, предназначено за професионалисти се използва от ентусиасти, любители и „полупрофесионални” потребители.

Факторите, които променят поведението на потребителите:

  1. Наличност на информация: Потребителите вече могат да получават достъп и да интерпретират големи количества данни и новини всеки ден от уебсайтовете. Приложенията улесняват потребителите да четат, това което ги интересува и да се самообучават. Потребителите имат възможност да практикуват полу-професионално хобитата и заниманията си. В следствие на това се увеличава търсенето на по-развити, технологично напреднали и сложни продукти.
  2. Социални медии: Потребителите могат лесно да влияят на останалите потребители. Сега компаниите активно проследяват и идентифицират ключови лидери на мнение в социалните мрежи, за да изградят силни брандове и благоприятно да насочат аудиторията си. Общностите на последователите на „професионален тип продукти“ могат да стимулират възприемането на тези продукти и успешно да ги наложат на пазара.
  3. Персонализиране : Софтуерните продукти са ясни, но дори и хардуерните продукти вече могат да бъдат персонализирани в голяма степен, без това да повлияе на разходите. Компаниите могат да ангажират клиентите си в разработването на продукти. Сега потрбителите предпочитат да имат контрол върху спецификациите на продуктите и да гарантират, че отговарят на точните им нужди. 3D печатането ще даде възможност за персонализиране не само за играчки и калъфи за мобилни телефони, но и за къщи и сгради.

Въздействие върху фирмите и бизнес моделите:                                                                      

Предприятията, особено стартиращите предприятия, са повлияни значително от възхода на потребителите. Вече могат да съществуват медийни агенции, които създават ново и ценно съдържание без редакторски състав. Най-голямата в света енциклопедия –Уикипедия е създадена и поддържана от просюмъри. Вече не трябва да сте знаменитост, за да имате властта да влияете на потребителите.

Важно е маркетинговите екипи активно да идентифицират и ангажират вида на потребителите, които съществуват на техния пазар. Различните видове потребители са започнали да се превръщат във важна част от различните индустрии и са им повлияли значително.

Това е само бърз преглед на влиянието, което просюмърите имат. Все повече компании ще продължат да предлагат иновативни продукти и да използват социалните медии, за да ангажират и образоват клиентите си в бъдеще. Вниманието се насочва към технологичните  експериментатори, онези, които са склонни да се обучават и да генерират сложни продукти. Тази вълна ще продължи да расте, улеснявайки новите стартиращи предприятия.