ПСИХОЛОГИЯ НА ЦВЕТОВЕТЕ е важно направление в знанието за правилната и целенасочена употреба на цветовете в Интегрирания Маркетингов микс.
Изборът на цветове в изграждането на бранд и корпоративна визия имат рещаващо значение за ефективността на вашата реклама!
Без да е рекламист или маркетолог, всеки потребител знае, че общоизвестните брандове се асоциират с точно определен цвят. Специалистите биха добавили, че най-често цветовото решение на марката залага не на един, а на два цвята.
Например: когато мислим за марката Макдоналдс, автоматично се сещаме за червено и жълто. Кока – кола е разпознаваема в бяло на червен фон, Пепси – като основен конкурент на Кока – кола запазва в логото си червения цвят, но добавя и синьо. Макар и да не е изчерпателен, даденият пример илюстрира няколко от най-значимите обстоятелства при употребата на цветовете в маркетинга и рекламата:
Логата на най-разпознаваемите световни марки са в основните цветове, т.е червено, синьо и жълто.
Използването на основни цветове в логото е привилегия, която могат да си позволят само най-популярните, но и стари брандове. Появяването на много компании в един сектор е наложило използването на основни и комбинирани (вторични) цветове в маркетинговия микс.
Изборът на цветове в логото на един бранд би следвало да изхожда от познания за въздействието на всеки отделен цвят.
Добрите маркетолози базират визуалната идентичност на марката върху посланията на отделните цветове, но и съобразно базара на аналогични продукти и цветовата идентичност на конкурентните марки.
В света на маркетинга, изборът на ‚правилните‘ цветове е необходимо, но не достъчно условие за постигане на желания резултат.
Три правила за използване на цветовете като маркетингов инструмент
- Цветовете в логото на марката трябва да отразяват съответната бранд идентичност.
- Посланието на цветовете трябва да е съгласувано със слогана на марката.
- Цветовете на вашия бранд е важно да са запомнящи се и асоциативни с продукта.
Важно е да обърнете внимание на три съществени обстоятелства:
1.Цветовете се асоциират с емоция.
В този смисъл:
- всяка емоция се оцветява в определен цвят, но и един конкретен цвят продуцира конкретна емоция;
- ‚помненето‘ на цветовете се дължи не на менталната, а на емоционалната интилигентност;
- цветовете остават не в нашето съзнание, а в нашето подсъзнание! Другояче казано: възприемането им е подсъзнателно и първично, скоростта на процеса на възприятие е висока, степента на осъзнатост – ниска.
2.В кой сектор е вашия продукт
- По различен начин се маркетират бавно и бързооборотни стоки.
- За определена продуктова гама има ‚запазен‘ цвят, който потребителите разпознават и асоциират устойчиво със съответния вид продукт.
- Употребата на основния цвят, характерен за определен продукт (или гама) е нужно да бъде съчетана с друг цвят, който да персонализира вашия продукт.
- Визията на вашия продукт не бива да се бърка с тази на друг подобен (и най-малко – с тази на вашия пряк конкурент).
3.Корпоративната визия на компанията:
- е част от корпоративната култура на компанията, в това число и нейните ценности;
- следва да е продължение на нейната Визия, Мисия, Цели;
- се припознава с публичния имидж на компанията
Как бихме могли да бъдем полезни за вас?
- Разработване на цялостна визия – на печатни материали, опаковки, бранд или корпоративна
- Изработване на лого за конкретен продукт, инициатива или компания
- и още…
автор: Кремена Дачова