Как Психологията на цветовете може да повлияе за постигане на определена маркетингова цел
Базовото познание по темата започва със свързаността на всеки основен цвят с основна емоция.
Основните цветове са: червено, жълто и синьо.
виж повече на Инфография – употреба на цветовете в маркетинга
Червеният цвят
определяме като топъл. Той се асоциира с емоцията гняв. Изборът на червено е знак за екстравагантност, агресия, сексапил. Червеният цвят изразява, но и придава допълнително излъчване на страст и любов. От него блика енергия и топлина, но и носи усещането за огъня, който освен, че топли, също и изгаря.
Жълтият цвят
първично асоциираме с цвета на Слънцето, пробуждащата се енергия. Той се използва за насочване на вниманието, символизира оптимизма, ентусиазма и креативността. Уместно е да обърнем внимание обаче, че всеки цвят има нюанси и употребата на един или друг нюанс на един цвят може да промени смисъла на вложеното послание. В конкретния случай, за жълтото трябва да кажем, че лимоненото жълто е почти студен цвят. Всеки добавен в плюс нюанс в жълтата палитра стопля цвета и подбужда усещане за радост, събуждане, начало, вдъхновение. По-тъмните нюанси на жълто в студената гама се асоциират с нощната Луна, т.е. – със здрач, приключване, край, умора. Жълтият цвят често е ярък и наситен, поради което има способност да създава прилив на топли и интензивни чувства. Той грабва вниманието лесно, но не може да го задържи дълго, тъй като зрителното възприятие на цвета изморява очите.
Синьото е
цветът, за който се сещаме когато мислим за небето, водата, морето. Но истинският цвят на въздуха не е син. Въздухът е безцветен. Той не излъчва светлина, която да можем да възприемем. Въздухът пропуска и разсейва светлината, която идва от други източници. Казано с други думи: небето е синьо, защото червеният цвят се разсейва най-малко от всички останали, а сините, лилавите и виолетовите части от спектъра, се разсейват 15-16 пъти повече. Замисляли ли сте се какъв е цветът на водата? Обикновено отговорът е – син. Това, обаче, не е вярно. Чистата вода е безцветна. Виждаме водата в големите водни басейни като синя заради отражението на небето в нея. Дълбоките води изглеждат тъмно сини, почти – черни. Наличието на зелен планктон във водата е причина да я виждаме в зелени отенъци... Синият цвят е студен. Съществува потребителска култура, синьото да се възприема асоциативно с хигиена. Ето защо не само в рекламите на питейна вода, туристически дестинации, отмора, морски курорти, минерални и СПА процедури, но и в рекламите на хигиенни продукти основният цвят е син. Синият цвят свързваме с обема на всеобхватното (морето, океана, небето). Той създава усещане за сигурност и спокойствие, символизира сила и увереност.
Как бихме могли да бъдем полезни за вас?
- Разработване на цялостна визия – на печатни материали, опаковки, бранд или корпоративна
- Изработване на лого за конкретен продукт, инициатива или компания
- и още…
автор: Кремена Дачова